Afslaga9heiloo

Zandzoom en Zuiderloo

Wat was de belangrijkste redenen voor het aanleggen van de aansluiting van de A9? Eigenlijk is het simpeler dan mensen denken: niet om Heiloo voort te stuwen in de plannen der volkeren maar veel simpeler: Koehandel.

Castricum (lees Limmen) zou samen met de lokale belegger Driessen meewerken aan Zandzoom als ze er een aansluiting op de A9 voor terug zouden krijgen. Het belang van Castricum was simpel: huizen kunnen bouwen en een rustigere N203.

De Provincie was bereid om mee te werken aan een afslag omdat de Provincie lees de heer Hooijmaijers (hé, die naam hebben we de laatste tijd vaker vernomen) een gemeente zocht om zijn Rood/Groen experiment uit te voeren die in de Haarlemermeer niet geslaagd was.

Daarnaast was het wel handig voor Alkmaar om een extra afslag voor het industrieterrein Boeklermeer te kunnen realiseren.

En voor Heiloo? De enige reden was dat Heiloo door mee te werken sneller huizen kon bouwen. Verkeerstechnisch was het niet nodig (lees hier) en het industrieterrein is ook een drogreden (lees hier) Met andere woorden de bouw van Zandzoom/Zuiderloo zo snel mogelijk te laten starten was het enige argument.

Kort samengevat:

  • Verkeerstechnisch was de afslag niet nodig voor Zandzoom
  • Het hele plan was gebaseerd op 1.110 woningen terwijl de strategie Nota Zandzoom dat nu heeft terug gebracht naar 200 woningen tot 2025
  • De boekwaarde in de Grondexplotatie is al meerdere malen verlaagt, maw er is al verliesgenomen en de verwachting is dat dit meer zal worden
  • In het orginele plan zou Zandzoom € 15 miljoen bijdragen aan de afslag A9 en € 13 miljoen aan bovenwijkse voorzieningen. Geld dat er nu niet is!
  • Castricum probeert al onder Zandzoom uit te komen maar weet dat de partij die stopt de rekening kan krijgen